RSS

Mnozí z vás jsou určitě pravidelnými uživateli Internetu a pokud jste objevili fenomén nejrůznějších blogů, jistě máte i své oblíbené stránky. Jenže s přibývajícím počtem odkazů také roste náročnost sledování nových příspěvků. Přečtěte si následující článek a ulehčete si surfování po Internetu!

Znáte to
Váš milovaný autor byl právě na dovolené a vy se nemůžete dočkat jeho zážitků a fotografií z cest. Ale když čekáte už několikátý den a stále načítáte jeho neaktualizovaný web dokola(což hlavně u pomalejšího připojení může čtenáře přivádět k šílenství), k tomu sledujete nejrůznější fóra (Už byli s tím strakatým pejskem u veterináře, jak jsem jim radil/a? Zveřejnila už Máňa ten recept na její pověstné buchty? nebo Doufám, že ten vyhlídnutý byt ještě nikdo nekoupil...) a občas narazíte i na nové a nové užitečné servery.

RSS to ulehčí
Naštěstí existuje něco, čemu se říká RSS zdroj. Zjednodušeně to můžeme nazvat složkou, která uchovává stránku v té nejprostší podobě a dokáže zaznamenat sebemenší změnu. Vám už stačí jen sesbírat tyto "verze oblíbených odkazů" a vše naskládat do speciální RSS čtečky.

Jak to funguje?
Program archivace a aktualizace RSS zdrojů kontroluje (pravidelně či na vyžádání) nové příspěvky a vytváří náhledy stránek. Vy se pak podle názvu můžete rozhodnout, zda si přečtete celý článek na autorově blogu nebo budete novinku ignorovat. Stačí jen kouknout na seznam aktualit všech stránek pohromadě. Žádné složité proklikávání a někdy i zklamání, že je vše při starém.

Jak začít?
Pokud jste se právě rozhodli, že to s RSS (Rich Site Summary nebo Really Simple Syndication) zkusíte, gratuluji. Nejprve musíte sehnat RSS program. Obvykle bývá součástí nejpoužívanějších prohlížečů jako je Internet Explorer, Opera nebo Mozilla Firefox. Chcete-li přesto vylepšené aplikace, určitě jich naleznete spoustu třeba na Stahuj.cz nebo na Slunecnice.cz.

Program mám, co s odkazy?
Každá stránka svůj RSS kód asi nemá, ale často aktualizované weby jako blogy či zpravodajské servery ho mají téměř vždy. Například stránky spadající pod blog.cz ho mají úplně všechny!Kliknutím na "RSS zdroj" v zápatí stránky nebo rovnou zadáním XML kódu( na blog.cz ve formátu: http://adresablogu/feed/rss). Na jiných webech můžete naleznout oranžové ikonky, odkazy s názvem RSS, RDF nebo Atom a některé prohlížeče Vám ikonku nabídnou dokonce v poli pro vyhledávání. Po načtení se Vám zobrazí dotaz, zda chcete a případně kam chcete zdroj přidat.

Zkušenosti
Když jsem přibližně před čtvrt rokem našla na zahraničním webu malou oranžovou ikonku, zvědavě jsem na ni najela myší. RSS? Neznám, vyzkouším! Po kliknutí se mi zobrazilo výše popsané upozornění. Byla jsem tak překvapená, že jsem nadšeně souhlasila, a v panelu prohlížeče se mi skvěla zmenšenina objevené ikonky. Při prozkoumání se načetly názvy článků. Hezky popořadě. Celý systém jsem pochopila a na lištu si naskládala zdroje všech oblíbených stránek. Od té doby mi neunikne žádný nový článek nebo příspěvek v některých fórech. Po připojení nemusím načítat několik desítek odkazů. Pouze se podívám na změny a mám jasno.

Firefox a RSS
Jedním z prohlížečů obsahujících RSS čtečku je Mozilla Firefox. Ve formě doplňků lze stáhnout i složitější správu kanálů RSS. Tuto možnost jsem vyzkoušela, ale zbytečně mi v okně zabírala místo, po zavření jsem zas byla úplně bez odkazů a celá inovace mě jednoduše znervózňovala. Proto mám vše na liště, i když toho místa se moc nenabízí. Názvy stránek mám proto co nejkratší a vidím pouze rozklikávací oranžové ikonky.

Jdete do toho?
Určitě se nebojte svět RSS objevit. Myslím si, že Vás rozhodně nemůže zklamat. Tento systém snad ani nemůže mít své zápory. Jen co mě udivuje je fakt, že RSS není žádná novinka. Ale lidí co ho aktivně využívají je zatím opravdu poskrovnu. Jak je to možné?
Obejděte si tedy své oblíbené stránky a posbírejte odkazy na RSS kanály. Přeji Vám hodně štěstí při nalézání stále populárnější metody sledování internetového impéria, ať Vám práci jen ulehčuje a pokud máte jakékoli připomínky, dotazy nebo snad kritiku či se chcete podělit s vlastními zkušenostmi, rozhodně mi napište!

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka